L’Ajuntament de Cornudella de Montsant és l’administració del municipi del mateix noms, que inclou també els nuclis d’Albarca i Siurana. El Ple està format per set regidors, elegits a les eleccions municipals del 28 de maig de 2023, que s’integren en dos grups polítics municipals: Independents per Cornudella – CM (al govern) i Cornudella en positiu – AM (a l’oposició).
L’Ajuntament és l’Administració Pública d’àmbit territorial més propera a la ciutadania. L’Administració local està regulada per la Llei 7/1985 de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local (LBRL).
El Municipi, per la gestió dels seus interessos i en l’àmbit de les seves competències, pot promoure activitats i prestar els serveis públics per a què contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal en els termes previstos a la Llei. L’Ajuntament exerceix en tot cas amb competències pròpies, en els termes de la legislació de l’Estat i de les Comunitats Autònomes, en les següents matèries:
a) Urbanisme: Planejament, gestió, execució o disciplina urbanística. Protecció i gestió del Patrimoni històric. Promoció o gestió de la vivenda de protecció pública amb criteris de sostenibilitat financera. Conservació i rehabilitació d’edificis.
b) Medi ambient urbà: En particular, pacs i jardins públics, gestió dels residus sòlids urbans i protecció contra la contaminació acústica, lumínica i atmosfèrica a les zones urbanes.
c) Abastament d’aigua potable a domicili, evacuació i tractament d’aigües residuals.
d) Infraestructura viària i altres equipaments de la seva titularitat.
e) Avaluació i informació de situacions de necessitat social i l’atenció immediata a persones en situació o risc d’exclusió social.
f) Policia Local, protecció Civil, prevenció i extinció d’incendis.
g) Trànsit, estacionament de vehicles i mobilitat. Transport col·lectiu urbà.h) Informació i promoció de l’activitat turística d’interès i àmbit local.
i) Fires, mercats, llonges i comerç ambulant.
j) Protecció de la salubritat pública.
k) Cementiris i activitats funeràries.
l) Promoció de l’esport i instal·lacions esportives i ocupació del temps lliure.
m) Promoció de la cultura i equipaments culturals.
n) Participar en la vigilància del compliment de l’escolaritat obligatòria i cooperar amb les administracions educatives corresponents en l’obtenció dels solars necessaris per la construcció de nous centres docents. La conservació, manteniment i vigilància dels edificis de titularitat local destinats a centres públics d’educació infantil, d’educació primària o d’educació especial.
o) Promoció al seu terme municipal de la participació dels ciutadans en l’ús eficient i sostenible de les tecnologies de la informació i de les comunicacions.
p) Escorxador, Llar d’infants i Consergeria escola.
Les competències en les matèries enunciades es determinaran per Llei havent d’avaluar la conveniència de la implantació dels serveis locals conforme als principis de descentralització, eficiència, estabilitat i sostenibilitat financera.